Onderhoud Virya windturbine

Afgelopen weken is de WOT bezig geweest met groot onderhoud aan de Virya.
(Voor ons doen…) een snelle actie: met het werkweekend van 21+22 april is de molen neergehaald en op 10 juni kon deze alweer overeind gezet worden.


De molen wilde al een tijdje niet meer zo lekker op gang komen en het vermoeden bestond dat de lagers van de generator versleten waren.
Dit bleek ook het geval en ook de kruilagers waren er niet meer zo best aan toe.
Voor beide onderdelen zijn nieuwe lagers besteld en gemonteerd. Het bleek wel dat de behuizing van de kruilagers toch niet helemaal zo vervaardigd was als in het originele ontwerp en er moesten busjes gedraaid worden om alles goed te laten passen.

Voordat de werkzaamheden konden beginnen moest er eerst een giek gemaakt worden, waarmee de molen veilig naar beneden gehaald kon worden. Deze giek bestaat gewoon uit twee stalen buizen die op hun plek gehouden worden door een soort sokkels; aan de bovenkant kan er dan een staalkabel overheen lopen waaraan de constructie opgetrokken danwel neergelaten wordt. Met een tirfor kan er spanning op de kabel gezet worden. Omdat de buizen niet aan de sokkels vastzitten, is het wel zaak om de boel stabiel rechtop te houden en dus zijn er ook twee tuidraden nodig.

Omdat de molen toch gedemonteerd werd hebben we deze kans aangegrepen om een aantal kleine verbeteringen aan te brengen. Zo zijn onder andere de scharnierpunten waar de molen op rust wat mooier afgewerkt; de toren staat hierdoor steviger op zijn voeten en het monteren/demonteren is wat vereenvoudigd. Daarnaast is het kruilager aangepast zodat deze mooier in de toren past en niet meer op moertjes hoeft te rusten.
Natuurlijk heeft de Virya ook een nieuw likje verf gekregen zodat deze buiten het terrein gezien weer mooi in ’t oog springt.

De werkzaamheden zijn hiermee nog niet helemaal klaar: er moet nog een goede oplossing komen voor de stroom die de molen opwekt. Deze staat nu direct geschakeld aan een serie transistors die de elektriciteit simpelweg verstoken (dump load). Probleem is dat de weerstand hiervan werkt als een rem op de generator en daardoor start de Virya erg moeilijk op.
In vroeger tijden werd de opgewekte stroom gebruikt om een tweetal vrachtwagenaccu’s (24V) op te laden, hier werd o.a. koffie mee gezet. De accu’s zijn verwijderd omdat deze na twintig jaar toch echt wel op waren. Nu is het dus zaak om een nieuw accu-laadsysteem te installeren en een goed doel voor de energie te verzinnen: alle ideeën zijn welkom!

De Virya-3.3
De Virya-3.3 is een elektriciteitsopwekkende windmolen naar ontwerp van Adriaan Kragten (Kragten Design). Zoals de naam al zegt heeft de molen een rotordiameter van 3.3 meter, heel klein in vergelijking met windturbines die nu op de Noordzee verrijzen. De Virya is dan ook ontworpen met het oog op elektriciteitsvoorziening in ontwikkelingslanden en kan ter plekke eenvoudig gebouwd en onderhouden worden. Op het terrein van de WOT staat een demonstratiemodel, gebouwd door de toenmalige Windgroep in de periode tussen 1993 en 1997. Meer informatie: hier en hier.

Leave a Reply