Op het bijzondere Hemelvaart + Bevrijdingsdag + Moederdag weekend is er weer stevig geklust bij de WOT!
Het was prachtig weer bij het werkweekend en daar hebben we goed gebruik van gemaakt.
Wel waaide het erg hard en hierbij heeft de Kreta averij opgelopen: de pompstang is gebroken.
Het doel om alle molens werkend te krijgen is hiermee een stapje verder weg geraakt.
Nu was het hout toch al aardig verrot en het was dus een kwestie van tijd tot het zou breken. De schade is, door tijdig ingrijpen, ook nog redelijk te overzien.
Het hoogtepunt van het programma was natuurlijk het onderhoud aan de Diever. Het hele weekend is er geschuurd en geschilderd en we zijn een heel eind verder gekomen.
Toch is er nog een hoop werk te doen – alle hulp is welkom!
Op het moment van schrijven is de status als volgt:
– alle wieken zijn geschuurd en met de hogedrukspuit gereinigd. Een aantal hebben de eerste verflagen er al op;
– de rotor staat volledig in de menie en de helft heeft ook al een laag verf er op;
– de bevestigingsbeugels (van de wieken aan de rotor) zijn allemaal met menie geverfd;
– de staart is geschuurd en met loodmenie ingesmeerd. Een aantal extra onderdelen zijn er afgeslepen, omdat deze deel uitmaakten van een beveiligingssysteem dat toch nooit gebruikt werd. Een aantal beschadigde plekken zijn daarna gelast;
– de vaan is geschuurd en aangepast. Hier moeten na het verven nog nieuwe stickers op komen;
– de toren is voor ongeveer de helft geschuurd en de kop is ook al met loodmenie ingesmeerd.
Naast het schilderen zullen ook het grootste deel van de boutjes vervangen worden en zullen er nieuwe lagers in de kop komen. Hiervoor moet de hoofdas nog wel aangepast worden. Ook de tuimelaar (die de ronddraaiende beweging van de as omzet in het op- en neergaan van de pomp) moet worden aangepast. Deze ligt al jaren in de werkplaats, omdat er klachten waren over het geluid dat deze produceerde.
Natuurlijk zijn we niet alleen bezig geweest met de Diever. Zo zijn er nieuwe kappen voor de slijpmachine gemaakt. De nieuw aangekochte slijpstenen waren een maat te groot en pasten niet onder de oude kappen!
Freddy heeft gepoogd de waterram onder de pompentestbank weer aan te sluiten, maar er waren nog wat problemen. De kraan in de toevoerbuis moest worden vervangen en de uitlaatklep is stuk. De waterram was vanwege de uitzonderlijk late vorst dit jaar nog niet aangesloten.
Ook Volkert was hard aan het werk en met vereende krachten zijn de hoge hijsdelen op het ponton van de Taaie Tiller geïnstalleerd. Later zijn ook de grijper en de last daar heen gebracht. Wat een zee van ruimte is er nu in de werkplaats 😉